Urdido em linhas epistolares, este texto instaura uma reflexão sobre a escrita acadêmica numa perspectiva performática, desvelando a experiência como principal dínamo de textos germinados nas investigações nas artes da cena no Brasil. Do atrito corpo/escritura são engendrados poderosos momentos, alçando as camadas performáticas deste ato f(r)iccional, eminentemente liminar. Utilizando como metáfora uma carta endereçada à escritora feminista Virgínia Woolf e numa pretensão de tomar seu ensaio Um teto todo seu ([1929] 2014) enquanto lúdica inspiração, cogita-se uma academia em artes mergulhada na performance e na poesia.
Woven into epistolary lines, this text establishes a reflection on academic writing in a performative perspective, revealing the experience as the main dynamo of texts germinated in investigations in the performing arts in Brazil. From the friction between body and writing, powerful moments are generated, raising the performance layers of this preliminary, f(r)ictionalact. Using as a metaphor a letter addressed to the feminist writer Virgínia Woolf and in a pretension to take her essay A room of one ́s own([1929] 2014), as a playful inspiration, we are considering an arts academy steeped in performance and poetry.