FANON Y LITERATURA L’OEIL SE NOIE UN PRÓLOGO A PEAU NOIRE, MASQUES BLANCS

EntreLetras

Endereço:
Coordenação do Profletras. Rua Paraguai esq. c/Uxiramas, s/n. Setor Cimba
Araguaína / TO
77824-838
Site: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/about
Telefone: (63) 3416-5698
ISSN: 21793948
Editor Chefe: Luiza Helena Oliveira da Silva
Início Publicação: 30/06/2010
Periodicidade: Quadrimestral
Área de Estudo: Linguística, Letras e Artes, Área de Estudo: Letras, Área de Estudo: Linguística

FANON Y LITERATURA L’OEIL SE NOIE UN PRÓLOGO A PEAU NOIRE, MASQUES BLANCS

Ano: 2020 | Volume: 11 | Número: 2
Autores: V. C. Tejada
Autor Correspondente: V. C. Tejada | [email protected]

Palavras-chave: colonialismo, racialización, neurosis de abandono, sociogenia, mundo antinegro

Resumos Cadastrados

Resumo Inglês:

Frantz Fanon is one of the most important philosophers and psychiatrists of the 20 th century. Although Fanon’s political and psychiatric work are among the most studied, his literary texts had not been published until recently. In the volume Alienation and Freedom (2018), editors Jean Khalfa and Robert J.C. Young published for the first time two Fanonian plays: L’Oeil se noie and Les Mains parallèle. In this essay, I analyze L’Oeil se noie in relation to the theories of colonialism and race discussed throughout Fanon’s texts , and argue that this literary text explores the psychological effects of colonialism and racialization. I propose that L’Oeil se noie is an existential analysis, in which the author articulates the alienation of the colonial/racialized subject. Borrowing from the theories of abandonment neurosis and sociogeny discussed in Peau noire, masques blancs (1952), I argue that in this play Fanon analyzes colonialism as the cause of an identity psychosis that alienates black subjects from the reality of an anti - black world.



Resumo Espanhol:

Frantz Fanon es uno de los más importantes filósofos y psiquiatras del siglo XX. Aunque los textos políticos y psiquiátricos de Fanon se encuentran entre los más estudiados, sus obras literarias hasta recientemente no habían sido publicadas. En el volumen Alienation and Freedom (2018), los editores Jean Khalfa y Robert J.C. Young publican por primera vez dos obras de teatro fanonianas: L’Oeil se noie y Les Mains parallèles. En este ensayo analizo L’Oeil se noie en relación a las teorías de colonialismo y raza que Fanon desarrolla a lo largo de sus textos y sugiero que esta obra literaria indaga en los efectos psicológicos del colonialismo y la racialización. Propongo que L’Oeil se noie es un análisis existencial en el cual el autor articula la alienación del sujeto colonial/racializado. Partiendo desde un análisis de las teorías de neurosis de abandono y sociogenia discutidas en Peau noire, masques blancs (1952), argumento que en esta obra de teatro Fanon analiza el colonialismo como causante de una psicosis identitaria que enajena al sujeto racializado de la realidad en un mundo antinegro.